חשיבות בחירת עורכי הדין בליווי פרויקט תמ”א 38

לפני שנסביר מדוע חשוב כל כך הליווי המשפטי, ראוי להזכיר כי המונח תמ”א 38 מציין את תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני סכנת התמוטטות ברעידות אדמה. זוהי תוכנית שגובשה בעידוד ממשלתי, ששזורות בה הטבות רבות לבעלי דירות שנבנו על פי תקן בניה ישן.
התוכנית, שמתאימה בעיקר לבעלי דירות בבניינים שנבנו לפני שנת 1980, כוללת אמנם הטבות רבות, אך היא כוללת גם לא מעט שאלות, תהיות וגם אפשרויות. בנוסף, היא כוללת גם אינטרסים שאינם בהכרח חופפים, של היזם לעומת אלה של הדיירים.

נהנים מהיתרונות ללא חשש

לבעלי דירות שרעיון חיזוק המבנה ביחד עם ההטבות הנלוות נראה להם מתאים, נמליץ לזכור שמדובר על מהלך מורכב למדי מבחינה משפטית וגם מבחינת ההיבטים של המיסוי. עבור מי שרוצה ליהנות מיתרונות חשובים כגון הגדלת שטח הדירה, עיצוב הבית , הוספת מעלית, חיזוק העמידות וחידוש החזית (לרבות עליית הערך הנובעת מכך) צריך לחשוב ברצינות על ליווי של עורך דין מומחה. התפשרות בעניין זה יכולה לעלות ביוקר ולהביא לעוגמת נפש של ממש.

מדוע זה חשוב?

מתוך ניסיונם המר של אנשים שלא עיגנו את זכויותיהם ואת כלל התנאים הכרוכים בתמ”א 38 בהסכם מסודר, חשוב מאוד לנהוג אחרת. שמירת האינטרסים והצורך של בעלי הדירות לקבל הגנה מלאה אל מול היזמים הוא מרכיב חשוב בדרך אל ההצלחה.

דיירים שלא דאגו לליווי משפטי של עורך דין אמין ומקצועי, המקפיד על כל הכללים והאינטרסים של לקוחותיו נוכחו לא פעם שהבטחות לחוד ומציאות לחוד. עניינים שהוסכם עליהם בעל פה, ללא ניסוח ברור בחוזה הכתוב התמוססו. נציין שהדברים הללו קורים לא בהכרח בגלל רצונו של היזם או מנהל העבודה לרמות. אלא שלמציאות חוקים משלה וכאשר הדברים לא כתובים, יש להם נטייה לחלוף עם הרוח.
החשיבות של סיוע משפטי בגיבוש ההסכמות ניכרת בין השאר:

  • ביצירת פירוט מלא של התמורה שיקבלו הדיירים בגמר הפרויקט, וזאת בצורה עניינית וללא השמטות.
  • בהכללת נושא הערבויות שאותן מספק היזם בהסכם הכתוב, בכדי להבטיח את הביצוע ככתבו וכלשונו.
  • ביצירת לוח זמנים ידוע ומוסכם להתקדמות העבודות, מתחילתם ועד סיומם.
  • בהסדרת כל ההיבטים הנוספים והחשובים כגון פוליסות ביטוח, מנגנוני פיצוי מתאימים.
  • בהענקת כל סיוע נדרש אל מול הרשויות בסוגיית היטל השבחה ובנושאים נוספים.