תמ”א 38 – כל מה שחשוב לדעת

מטרות על – תמ”א 38

האמת, תמ”א 38 טובה לכולנו, ראשית כל, כי זו תכנית לטווח רחוק – דבר נדיר במחוזותינו הצרים. שנית, אנחנו נמצאים באזור מועד לפורענות, גם אם לא נאמין בכך. על פי תחזיות רבות, רעידות אדמה יהיו מנת חלקנו בשנים הקרובות. הדבר האחרון והוא החשוב ביותר, תמ”א 38 זו תכנית שבעיקר מוסיפה עוד ועוד יחידות דיור חדשות אשר מגדילות את היצע הדירות בשוק ובעצם מורידה את יוקר המחיה.

תמ”א 38, קצת פרטים לפני שמתחילים

בשנת 2005 אושרה תכנית המתאר, הלא היא תמ”א 38 – שילוב של הוראות והסדרים המהווים את כלל המטרות, התחומים ותחולת התכנית. אישור התכנית הוא ל-5 שנים וכיום היא תקפה עד 2020. המדינה, כדי להימנע מהוצאות תקציביות, עודדה את תהליך הבנייה על ידי מתן הטבות לכל הנוגעים בדבר, החל מהיזם, הקבלן ובמיוחד בעלי הדירות בבניינים שגיל הבנייה שלהם עולה על 35 שנים, כלומר תמ”א 38 חלה על כל בניין שנבנה לפני שנת 1980. ישנם סוגים שונים של תכניות מתאר – תמ”א 38 אשר מתייחסות לסוג הבניין, אופי האזור וכמובן אישורים מן הרשות המקומית על מנת לבנות.

תמ”א 38 מה קורה כיום בישראל?

אחרי יותר מעשור שתכנית תמ”א 38 יצאה לדרך ניתן להבחין בכמה מגמות ויש שגידו נורמות שהתקבעו במדינה בכל הקשור לאישורים, יחס קבלנים תושבים והיבטים חברתיים של התכנית:

  • תמ”א 38 יצרה הזדמנויות כלכליות מניבות ליזם, לקבלן ובעיקר לבעלי הדירות – התושבים
  • כיום התכנית מציבה שאלה גדולה בכל הנוגע לבנייה בפריפריה.
  • תמ”א 38/1 הלא היא תמ”א לחיזוק המבנה, נפוצה יותר מאשר תמ”א 38/2 של פינוי ובינוי.
  • עיסוק חדש נולד – חברות יזמיות לתמ”א. חשוב לבדוק טוב לפני החתימה עם אחת, חברות אמינות בשוק הן אלו היכולות להציג ניסיון בביצוע פרויקטים קודמים וערובות בנקאיות.

בניינים “על עמודים” הפכו ממפגע סביבתי וסמל של שנות ה- 70, להזדמנות נדל”ן מניבה.